Energy hub bedrijventerrein Eekterveld officieel van start
EPE - Op bedrijventerrein Eekterveld is dinsdagmiddag 23 juni de energy hub officieel van start gegaan. Wethouder Heere opende de bijeenkomst met een toespraak. Aansluitend ondertekenden vier ondernemers en netbeheerder Liander een groepstransportovereenkomst om samen hun verbruik van energie slim op elkaar af te stemmen binnen de beschikbare capaciteit van het energienet. Met die afspraak ontstaat ruimte voor groei en verduurzaming.
Samen oplossing zoeken
We lopen tegen de grenzen van het elektriciteitsnet aan. Een energy hub maakt het mogelijk om met andere bedrijven uit de buurt de vraag naar energie met elkaar af te stemmen. Zo zorgen ondernemers op bedrijventerrein Eekterveld samen voor een toekomstbestendig elektriciteitsnet. Door afspraken te maken over wanneer zij energie gebruiken, voorkomen ze pieken. Zo maken ze beter gebruik van de capaciteit die er al is.
Wethouder Heere benadrukte in zijn openingswoord het belang van samenwerking: “Het net zit vol, maar stilzitten is geen optie. Ondernemers laten hier zien dat je samen wél verder kunt. Als gemeente helpen we dit mogelijk te maken, omdat dit soort samenwerking nodig is om het energienet toekomstbestendig te houden.”
Uitleg en ervaringen
Tijdens de bijeenkomst werd uitgelegd hoe de energy hub werkt. Samenwerkingsplatform On E Target gaf een toelichting op de samenwerking en de gemaakte afspraken. Ook twee ondernemers deelden hun verhaal. Paul van Mil van QolorTech en Jaap Zitman van Garagebedrijf Pals vertelden waarom zij meedoen aan de energy hub. Volgens hen helpt samenwerken om ruimte te houden voor groei en verduurzaming en is het een investering in hun toekomstbestendige energieaanpak.
Vier bedrijven doen mee
De eerste deelnemers aan de energy hub zijn QolorTech, Garagebedrijf Pals, GMM Luchttechniek en De Vries Surface Technologies. Met de ondertekening van de groepstransportovereenkomst met Liander is de samenwerking officieel van start gegaan. De energy hub is ontwikkeld in samenwerking met de gemeente Epe, On E Target en netbeheerders Liander en TenneT.
Meer bedrijven welkom
De initiatiefnemers hopen dat meer bedrijven zich gaan aansluiten. Hoe groter de groep, hoe slimmer de gezamenlijke netcapaciteit kan worden verdeeld. Met deze stap laten de ondernemers op bedrijventerrein Eekterveld zien dat samenwerken helpt om een bijdrage te leveren aan een toekomstbestendig en duurzaam elektriciteitsnet. Voor meer informatie kunt u mailen naar: [email protected]
